onsdag 19 juni 2013

Har varit på Dalkarså Folkhögskola på kurs

i ullkunskap, spinning och tovning. Tyvärr så kunde jag inte vara med alla fem dagarna då jag hade en bokad tid i tisdags.




Det här är Herrgårn på Dalkarså, där kan man under sommaren äta lunch och middag


 textilhuset, där höll vi till med kursen plus att det även var en kurs i vävning


Dörrarna i textilhuset var lite speciella, dörrhandtagen satt väldigt högt upp 




På övervåningen där vi höll till så fanns det ull överallt och i alla möjliga färger. Vi fick sortera ull, tvätta och karda. Sedan skulle vi spinna med slända men det var inte min grej, den ville inte snurra åt rätt håll.


Spinnrockar fanns också, bla den här. När vi började spinna så blev det så spännande att jag glömde helt att fotografera. För min del så fick jag hjälp med vad jag har gjort för fel tidigare. 1 hg entrådigt garn blev det första dagen och vad jag kan förstå så är det bara att träna för att få en bra tråd.


Tredje dagen, som blev min sista på kursen, så började vi med tovning. Här tovas det blött, babysockar och skor


grillvante


och sockor till sig själv.


Jag provade på att torrtova och gjorde först en nåldyna, sedan började jag på en katt som jag ska göra färdig här hemma.


Stickat har det också blivit, men jag avskyr att fästa trådar så hädanefter får det bli enfärgade vantar



Katten blev till hunden Emra när jag såg den på arbetsbänken i morse, så här ligger Emra också. Bilden ovanför (som inte vill flytta tillbaka till sin plats och som det inte går att skriva under) är garnet som jag spann på kursen. När det var i härvan och när jag nystade det så både kändes och såg det mjukt ut men när jag började sticka så blev det inte så bra som jag hade trott. Tror att det är bra att sticka av det för då  får man nog en känsla för hur man ska spinna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar